Sunday, April 18, 2010

Monday morning with pre-u students

















(image source: http://slcconnect.sl.on.ca/images/BePositive.gif)
Kopisanangan.
Vanakam.
Good morning.
Selamat pagi.

Apa khabar semua pelajar pra-u? Semestinya pagi Isnin membawa konotasi berbeza bagi setiap anda. Ada yang 'lemah' dengan kehadiran pagi Isnin, dan tidak kurang juga yang bersemangat waja dan tidak sabar-sabar menanti ketibaan setiap Isnin!

Jangan bincang tentang yang 'lemah'... Kita fokus kepada perkara yang positif. Hari Isnin bagi anda sebagai pelajar pra-universiti adalah hari baru. Setiap hari Isnin adalah hari baru dan minggu baru...dan semangat baru! Biasakan diri dengan tanggapan positif terhadap hari Isnin. Mulakan minggu persekolahan anda dengan semangat positif. Kata orang, sesuatu yang bermula positif akan membuahkan hasil yang positif. Lebih lancar perjalanannya berbanding dengan perjalanan orang yang bermula dengan sesuatu yang negatif. Short cut lah katakan. Jadi, kuatkan semangat! Jangan jadikan perkara negatif mencuri fokus anda...fokuslah ke depan, fokus berfikiran positif! Sentiasa mencari 'positive side of the story'....Contohnya, bas anda lambat datang menjemput anda pulang. Tidak perlu susahkan diri dan fikiran mengutuk 'charter' bas anda itu. Abaikan ja dan berfikiran positif dengan cara menggunakan masa 'bas terlewat' itu dengan membaca, menulis sajak, berbincang perkara-perkara baik....Pernahkah anda berbuat begitu? Tahniah! Jika tidak pernah pun, belum terlambat untuk mengubahnya...biasakanlah ya. Sebagai penutup, biasakanlah diri anda berfikiran positif. Look at the bright side of the story....percayalah, kita tidak rugi jika berbuat demikian! Selamat berjaya!

Kepada semua pelajar pra-universiti SMK Tambunan, anda digalakkan untuk mencuba menghuraikan grafik di bawah. Hadiah misteri menanti akan diberikan kepada huraian terbaik. Believe me! Penyertaan hanya melalui internet dengan cara menaip dalam kotak 'comment' di bawah. Best of luck!


(Source:ronmartin.net)

7 comments:

  1. graf d atas menunjukkan sikap yang perlu di ubah dan perlu di perbaharui dalam menjadi insan yang cemerlang,gemilang n terbilang!

    setiap individu sememangnya mempunyai kemahuan untuk berjaya..namun begitu, terdapat segelintir yang sering berfikiran negatif dalam diri mereka sehingga ia menjadi salah satu faktor penghalang kejayaan yang mereka idam-idamkan..

    seperti apa yang dikatakan oleh cikgu sendiri,jika sesuatu itu dimulakan positif,maka hasilnya turut menjadi positif..

    jangan sesekali biarkan diri dipenuhi dengan fikiran yang negatif terutama sekali sebelum memulakan sesuatu kerja yang diberikan..buang sikap yang suka berfikiran negatif dan teruskan dengan mengatakan 'saya fikir yang saya boleh buat'..dengan mengatakan seperti itu,semangat untuk memulakan sesuatu akan berjalan dengan baik pada tahap yang memuaskan.. teruskan dengan mengatakan 'saya boleh'..
    dengan ini,kita akan merasa lebih yakin dan penuh semangatuntuk mencapai target 100% impian..!

    never ever give up before we start..belum cuba belum tau mah.. yang penting disiplin diri individu mesti kuat...
    change it,before its too late..orang2 tua cakap,'pengayuh sayang dibasahkan,sampan tidak akan sampai ke seberang'..kalau malas mau berusaha,tidak akan ada hasil yang kita dapat..

    kesimpulannya,pemikiran yang negatif penghalang jalan untuk berjaya,manakala fikiran yang positif memberi peluang untuk berjaya!
    pursue our dreams fearlessly!

    hehe..thats ol for my comments.. waiting for the HADIAH MISTERI..kkkkkk ^^

    FAZIDAH A.THADZUDDIN
    PRE-UNIVERSITY 3

    ReplyDelete
  2. mcm mna mw mula nih aa?? okay..

    saya ingin mulakn dgn satu persoalan.
    Dalam 7 hari seminggu, brpa hari kmu akan bangun pagi dan berkata pada diri sendri kamu akn berfikiran positive bersedia untuk brhadapan dengan dunia??
    Jika kmu mnjawab dgn jujur, sy anggarkn hanya 1/2 sahaja yg brbuat demikian.
    (kerana smua malas mahu bangun awl pagi..)

    Atitud anda memegang kunci kepada tahap kejayaan dalam hidup anda.
    ada pepatah kata dari Nightingale: “It is then our attitude toward life that determines life’s attitude toward us”.
    maksudny ringkas sahaja. atitud yang anda cerminkan, hasilnya akan dicerminkan kembali kepada anda.
    jika anda berfikiran positif anda akan mendapat hasil yang sama padan dengan atitud positif dari pemikiran positif yg anda cerminkan.
    Jika anda sentiasa berfikiran negative atau mempunyai atitud yg negatif.. its time for a change.
    perkara yg paling best dalam perubahan dari segi atitud adalah anda boleh set pa yg anda inginkan. contohny jika anda ingin jdi lebih ceria, anda boleh brsikap ceria.
    jika ingin lebih mesra, anda boleh mengubah diri mnjadi lebih friendly.
    dan jika anda inginkn kejayaan..anda boleh mngubah diri anda untuk lebih berusaha atau rajin mngulang kaji.
    so, anda sebenarnya boleh mengubah diri anda untuk berfikiran positif atau pun negatif.
    macam diri kita nih adalah sebnarny remote cntrol kpada atitud atau sikap kita.
    jika kita ingin jdi positif tukar channel positif trus.
    contoh situasi, jika melihat kerja yang brtimbun atau soalan yang susah, semangat kita akn jatuh. kita akan jdi malas dan mula mengeluh. semua itu sebenarny daripada pemikiran kita dan penerimaan kita trhadap hidup.
    jika kita tenang dan setkn dalam pendirian kita yang kita betul betul ingin atau boleh menyelesaikn masalah tersebut..tiada yang mustahil.! tiadaaaa..!
    jika anda mula brfikiran kusut atau mengeluh..STOP! katakan pada diri yang anda akan terus mencuba dan yakin anda mampu lakukan.
    biarla salah, yang penting anda mencuba.!


    secara amny, kualiti hidup kita samaada baik atau buruk, menurun atau meningkat, semuanya dibentuk daripada sikap kita trhadap hidup kita sendiri.
    Oleh itu, jika anda bersikap positif, melihat hidup sebagai pertandingan atau permainan di mana terdapat hadiah yang hebat pada peringkat akhir dan berpendapat kehidupan sebagai satu peluang maka semuanya akan dicerminkan kembali kepada anda.
    nothing is impossible if you put your heart in it.

    thats all.. sorry kalau xda kaitan. haha ^_^
    yang penting mencuba.
    thanks.

    VALERIE HENRY
    PRA-UNIVERSITI 3

    ReplyDelete
  3. wow, bravo! Tahniah azie n valerie atas komentar @ keberanian menyahut cabaran dari cikgu...terus cikgu katakan, penulisan anda ini sangatlah bermutu dari segi idea..i don't care about the ejaan or perkataan atau bahasa 'pasar' yang anda gunakan di sini, as long as boleh difahami kan...
    so, congrats sekali lagi...ada 3 hari lagi sebelum penyertaan kali ini ditutup...next monday u'll know the best among the best punya penulisan/komentar...pelajar pra-u yang lain, bila lagi mau menyahut cabaran?!

    ReplyDelete
  4. another anonymous here..=.=

    keyword that highlighted in the graphic above is "ATTITUDE"..why attitude?? definition of an attitude hardly to be describe because every people in this world hard to be seen to have same attitude, even for twins we all know they may have similar face, height, weight, but do they have the same attitude?? the answer is NO!

    The definition of attitude is "a complex mental state involving beliefs and feelings and values and dispositions to act in certain ways"..
    as Valerie has wrote above, all our action controlled by the main remote which is our brain that containing thousand million of cells that not only controlling our body to move, react, or to function, but also controlling our state of mind..

    Back to the main point, whereas the graphic shown that attitude is important for one should have in order to success, if one person already set in mind ' i can't '..then the result also can't show great expectation, but if one set in mind 'i can', it will shown the better result even though nobody had expected that he/she actually can do well.. so mind setting are so important!!

    attitude are judgement and the effective respond is by our own emotion. maknanya sini ialah, atitud itu adalah perkara yang kita sendiri boleh nilai dan emosi adalah respon yang paling mempengaruhi atitud kita. Sudah diulas sendiri oleh cikgu, dan responden-responden di atas bahawa jika kita berfikiran secara positif, maka positiflah hasilnya, maka, untuk mendapatkan pemikiran yang positif buang atau singkirkan segala kerunsingan dan ketidakyakinan terhadap sesuatu perkara yang bakal kita hadapi.

    Kawalan emosi amat penting. Jangan biarkan emosi mengawal segala-galanya biarpun semua tahu, kadang kala emosi lebih banyak menguasai diri berbanding pemikiran yang waras. Kesimpulannya disini, jika membaca komentar-komentar yang telah diberi oleh Fazidah dan Valerie, jangan gentar untuk memberikan yang lebih baik berbanding mereka, sememangnya pertandingan yang sihat seperti ini amatlah digalakkan untuk membuka minda kita lebih luas dan jauh lagi. Hadiah misteri hanyalah reward, cabarlah diri sendiri sebelum mencabar orang lain agar atitud kita dapat mencapai 'I DID' dan berada di carta paling atas berbanding orang lain..

    sorry...terlalu bersemangat..haha

    NURUL RIFHAN JAINI
    Pra-universiti 3

    ReplyDelete
  5. brilliant comments (azie,valeria and nurul rifhan)!

    ReplyDelete
  6. iklan syampoo..2saat

    aik..ayu, nama saya disebut.. itu tidak termasuk dalam penilaian komen tuh..kah3..eseh,kata2 tu bah..yg bnr nie??
    keh3.. ai nah cgu,kmi mw komen banyak2 buli ka tu??hahah..

    ReplyDelete
  7. boleh boleh.....o ya...kamu comment as nam/url lah..baru cigu tau sepa kah 'anonymoustamus tu..'..hehehe

    ReplyDelete

Terima kasih.

Pre-university blog