Berikut soalan Pentaksiran Berasaskan Sekolah/Kerja Projek Pengajian Am 900/2 bagi calon STPM 2014.
Manual Kerja Projek Pengajian AM 900/2
Definisi ekologi
Kajian Ekologi Air Tawar di Kg. Tudan
Contoh tajuk-tajuk kajian.
CADANGAN TAJUK PBS PENGAJIAN AM 900/4 PENGGAL
2 -2014: DAERAH TAMBUNAN
TEMA SUKAN DAN PERMAINAN
|
ASPEK/ BIDANG KAJIAN
|
ISU KAJIAN
|
RASIONAL
|
INSTRUMEN
KAJIAN
|
OBJEKTIF
KAJIAN
|
TAJUK
|
||
1
|
Sukan dan permainan
|
MINAT PELAJAR SMK TAMBUNAN TERHADAP JENIS
SUKAN/PERMAINAN MASIH BERPUSATKAN kelas
|
Pelajar
tidak kira latar belakang kelasnya/kepandaiannya patut melibatkan diri dalam
semua jenis sukan/permainan
|
1.SOAL SELIDIK
2. TEMBUAL
3. pemerhatian
4. kepustakaan
|
1. Mengenal
pasti jenis sukan dan permainan mengikut karma kelas
2. MENGKAJI
PUNCA / KESAN DARIPADA KEADAAN INI
|
Corak pemilihan sukan dan permainan dalam
kalangan pelajar tingkatan 4 di smk tambunan
|
||
2
|
SUKAN LASAK
|
SUKAN LASAK SEMAKIN MENDAPAT TEMPAT
|
SUKAN
LASAK SEMAKIN POPULAR DALAM KALANGAN RAKYAT MALAYSIA
|
1.SOAL SELIDIK
2. TEMUBUAL
3.KAJIAN ARKIB
|
1.
MENGENALPASTI JENIS SUKAN LASAK
YANG DICEBURI OLEH PARA PELAJAR.
2.
MENGKAJI FAKTOR YANG MENDORONG
PENGLIBATAN DLAM SUKAN LASAK.
|
PENGLIBATAN PELAJAR pra u smktbn DALAM SUKAN
LASAK: SUATU KAJIAN KES DI smk TAMBUNAN
|
||
3
|
Sukan dan permainan
|
Penglibatan ibu bapa dalam pembangunan
sukan di sekolah
|
Sarana
ibu bapa kurang mendapat sambutan
|
1. Soal
selidik
2. Temu
bual
|
1. Mengenal
pasti bilangan ibu bapa yang terlibat dalam sarana sukan sekolah
2. Mengenal
pasti faktor-faktor penglibatan ibu bapa
3. Mengenal
pasti cara/jenis penglibatan
4. Mengenalpasti
nilai2 perpaduan yg dpt dipupuk
5. Faktor
meningkatkan penglibatan
|
Penglibatan ibu bapa terhadap pembangunan
sukan sekolah sebagai usaha memupuk perpaduan: suatu tinjauan di smk tambunan
#perpaduan
|
||
4
|
Merentas Desa
|
Pelajar kurang berintegrasi
|
Meningkatkan
integrasi pelajar dalam aktiviti merentas desa
|
1. Soal
selidik
2. Temu
bual
3. Pemerhatian
|
1. Mengenal
pasti persepsi pelajar tentang sukan merentas desa dalam meningkatkan
integrasi sesama pelajar
2. Mengkaji
langkah-langkah yang sesuai bagi meningkatkan integrasi sesama pelajar
|
Sukan Merentas Desa: Kajian tentang
hubungan sosial/interaksi/ integrasi antara pelajar sekolah di smk tambunan
|
||
5
|
Sukan dan permainan
|
Penyertaan golongan pelajar dalam sukan rakyat
|
Sukan
rakyat semakin kurang mendapat tempat dalam kalangan pelajar
|
1. Soal selidik
2. Temu bual
3.Pemerhatian
|
1. Mengenal
pasti jenis-jenis sukan rakyat yang terdapat di komuniti setempat
2. Mengkaji
faktor penglibatan
3. Langkah2
4. Mengkaji
kesan penglibatan setempat
|
Persepsi pelajar prau smk tambunan terhadap sukan rakyat di
daerah tambunan
|
||
6
|
Sukan dan permainan
|
Penglibatan/kerjasama ibu bapa/pibg masih
kurang
|
Meningkatkan penglibatan/kerjasama/sumbangan
ibu bapa dalam aktiviti/program2 di sekolah.
Sukan dan permainan dapat menggalakkan
penglibatan ibu bapa dalam aktiviti/program sekolah
|
1. Soal
selidik
2. Temu
bual
Pemerhatian
|
1.
Mengkaji faktor yang mendorong
penglibatan ibu bapa....
2.
Mengkaji faktor yang menghalang
penglibatan ibu bapa....
(*mengkaji faktor yang mempengaruhi...)
3. mengenal pasti jenis sukan dan permainan
yang dapat menggalakkan penglibatan ibu bapa dalam program sekolah
|
Peranan sukan dan permainan dalam
meningkatkan penglibatan ibu bapa dalam program sekolah: suatu kajian kes
Sukan tahunan sekolah memupuk semangat kekitaan dalam kalangan pelajar:
s....
|
||
7
|
Sukan dan permainan
|
Aktiviti futsal meningkatkan penglibatan
masyarakat tambunan dalam aktivti fizikal/sukan/permainan
|
Sukan futsal semakin mendapat tempat dalam
kalangan masyarakat
|
1. Soal selidik
2. Temu bual
Pemerhatian
|
1. Mengenal
pasti bilangan masyarakat setempat yang terlibat dalam aktiviti futsal
2. Mengkaji
keberkesanan aktiviti futsal dalam meningkatkan penglibatan masyarakat dalam
aktiviti fizikal/sukan/permainan
3. Mengenal
pasti kekerapan aktiviti futsal di kawasan
setempat
|
Persepsi masyarakat kg tombotuon terhadap
aktiviti sukan futsal: kajian di kg tombotuon
|
||
8
|
Sukan dan permainan
|
Tahap/Jenis penglibatan dalam sukan dan
permainan dipengaruhi oleh idola/ikon sukan
|
Ikon/Idola
sukan mendorong/menggalakkan penglibatan dalam sukan dan permainan.
|
|
1. Mengenal
pasti idola/ikon sukan yang popular dalam kalangan pelajar
2. Mengkaji
kecenderungan pelajar terhadap jenis sukan
dan permainan
3. Mengenal
pasti kekerapan pelajar terlibat dalam sukan dan permainan yang dipilih
|
Idola/Ikon
Sukan DAN Tahap penglibatan pelajar ? dalam
sukan/permainan:
#perpaduan
|
||
9
|
Sukan dan permainan
|
Sukan Hari Guru
|
Mengukuhkan
hubungan kekitaan antara guru dengan murid
|
t.
temu bual
semua
la bah
|
1. Mengenal
pasti persepsi pelajar tentang sukan Hari Guru
2. Mengkaji
langkah-langkah yang sesuai bagi meningkatkan integrasi antara guru dengan
pelajar
|
PERSEPSI
PELAJAR TERHADAP SUKAN HARI GURU DI SEKOLAH kitaurang
|
||
10
|
Sukan dan permainan
|
Sukan dan permainan banyak dipelopori oleh
pelajar asrama sahaja
|
Penglibatan
semua pelajar dalam sukan dan permainan. Ramai pelajar bukan asrama yang
berbakat
|
Semua
la
|
1. Mengenal
pasti jenis sukan dan permainan yang diambil oleh pelajar asrama dan bukan
asrama
2. Mengkaji
faktor penglibatan dalam sukan dan permainan
dalam kalangan pelajar asrama dan bukan asrama
3. Mengkaji
usaha-usaha untuk menggalakkan penglibatan semua pelajar dlm sukan dan
permainan
|
Penglibatan
dalam sukan dan permainan dalam kalangan pelajar asrama dan bukan asrama:
suatu perbandingan
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
TEMA
EKOLOGI PERSEKITARAN
|
||||||||
1
|
EKOLOGI
|
Penternakan
|
Membahayakan
keselamatan dan kesihatan penduduk setempat
|
|
1. Mengenal
pasti jenis ternakan
2. Mengkaji
kesan terhadap keselamatan dan kesihatan penduduk
|
Implikasi
lembu jalanan terhadap penduduk setempat di pekan tbn
#lebih
baik kg..
|
||
2
|
EKOLOGI
|
Sungai – Pencemaran sungai
|
Pembuangan
sisa domestik menjejaskan penduduk
setempat
|
|
1. Mengenal
pasti jenis-jenis sisa domestik yang dibuang di Sungai Sunsuron/Pegalan
2. Mengenal
pasti kesan pencemaran sungai kepada penduduk setempat
|
Tinjauan
terhadap pencemaran di sungai pagalan terhadap komuniti kg.noudu
|
||
3
|
Pencemaran
|
Tapak pelupusan sampah TIDAK SAH /SAH
|
Kekurangan
tapak pelupusan sampah
|
1. Soal
selidik
2. Temu
bual
3. Pemerhatian
|
1. Mengenal
pasti punca-punca kurangnya tapak pelupusan
sampah
2. Mengkaji
kesan kekurangan tapak pelupusan sampah terhadap pencemaran persekitaran
3. mengkaji
langkah
|
Reaksi penduduk setempat terhadap
pengurusan sampah di kg sunsuron
|
||
4
|
Ekologi
|
Pengurusan sisa kumbahan
|
Ketidakcekapan pengurusan sisa kumbahan
mencemarkan alam sekitar
|
1. Soal
selidik
2. Temu
bual
3. Pemerhatian
|
1. Mengenal
pasti jenis-jenis pengurusan sisa
kumbahan
2. Mengkaji
faktor pemilihan jenis pengurusan
|
Pengurusan sisa kumbahan dalam klngan
penduduk setempat di kg toboh
|
||
5
|
Ekologi
|
Air
|
Memastikan bekalan air terpelihara/sentiasa
ada.
|
1. pemerhatian
2. temu
bual
3.
|
1. Mengenal
pasti sumber air penduduk kg tombotuon
2. Mengenal
pasti kegunaan air di kg tombotuon
3. Mengkaji
masalah bekalan air yang dihadapi
|
Kajian keperluan dan penggunaan air di kg
tombotuon tambunan
#boleh dimurnikan –persekitaran ah...
|
||
6
|
PENCEMARAN
|
PEMBAKARAN TERBUKA
|
KURANGNYA KESEDARAN MASYARAKAT TERHADAP
KESAN PEMBAKARAN TERBUKA
|
|
1. MENGENAL
PASTI FAKTOR PEMBAKARAN TERBUKA DI KAMPUNG manamana
2. MENGKAJI
KESAN PEMBAKARAN TERBUKA KEPADA TAHAP KESIHATAN PENDUDUK
|
Persepsi
masyarakat setempat terhadap pembakaran terbuka di kg. Tontolob
|
||
7.
|
Guna tanah
|
Pencemaran
|
Perubahan guna tanah mempengaruhi
kestabilan alam sekitar
|
semua
|
1. Mengenal
pasti jenis guna tanah di kg tombotuon
2. Mengkaji
impak guna tanah terhadap persekitaran
|
Pengaruh
Perubahan guna tanah di kg tombotuon terhadap penduduk setempat..
|
||
Pemilihan isu/tajuk:
ReplyDelete1. skop spesifik
2. bolehukur
3. data/mklumat mudah/boleh diperolehi
4. tidak sensitif (agama, adat resam, kaum)
5. boleh disiapkan dalam tempoh yang diperuntukkan (Jan-Mac lah)
6. pilih lokasi yang dekat/mudah akses
7.
Beberapa peringatan penting untuk pelajar:
ReplyDelete1. Tajuk tidak boleh sama
a. Isu sama tapi tempat berlainan – boleh
b. Tempat sama tapi isu berlainan – boleh
2. Tema sukan dan permainan – pilih salah satu sahaja sama ada sukan (olahraga, dll) atau permainan (dalaman atau luaran). Berkolaborasi selalu dengan pensyarah untuk menentukan tajuk.
Go! Go! Up! Up!
Fokus dan tumpukan minda anda.
Tajuk mesti ada elemen berikut: ISU, SASARAN & TEMPAT
CTH: Corak pemilihan sukan dan permainan dalam kalangan pelajar prau di smk tambunan
Isu = corak pemilihan sukan dan permainan
Sasaran = pelajar prau
Tempat = smk tambunan
Cth tajuk tidak lengkap: penglibatan pelajar dalam sukan lasak: suatu kajian kes di daerah tambunan
Isu = penglibatan pelajar dalam sukan lasak
Sasaran = tiada dinyatakan dalam tajuk.
Tempat = daerah tambunan
Cadangan tajuk yang lengkap: Penglibatan pelajar dalam sukan lasak: suatu kajian kes terhadap pelajar prau di daerah tambunan
Bolehkah memberikan petunjuk bagi projek tahun 2015 iaitu
Delete1.social dan budaya:adat resam
2.sains dan teknologi:makanan
terima kasih :)
Assalamualaikum.
ReplyDeleteTumpang tanya, untuk aspek sukan dan permainan nombor 7 tu, macam mana ye saya nak kenalpasti bilangan masyarakatyang terlibat?
salam . . untuk temubual mcm mana nk bt??
ReplyDelete