Friday, October 25, 2013

A letter to my students

A letter for you.

Dear stpm prospects,

Masa tingkatan 5 dulu-dulu saya sangat rapat dengan seorang sahabt sebaya dan seasrama. P kelas p makan p prep p belajar p main petang mesti seiringan jalan. Semua orang perasan. Tapi spm semakin hampir dan tiba-tiba saya rasa saya perlu berenggang dengannya. Bukan disebabkan salahfaham gaduh atau apa-apa yang tidak baik. Sebabnya ialah saya tersedar saya ada cara tersendiri untuk belajar dan fokus untuk spm yang kian mendatang. Rakan-rakan lain hairan atas perubahan itu. Bila spm nearer murid tidak wajib lagi turun padang, saya pi belajar dia pi padang, sia p padang dia pi belajar, dia belajar lama lama saya pula belajar ikut jadual saya. Memang tiada clash dengan sahabat baik saya itu. Cuma saya perlu mengikut rentak saya sendiri. Kami tetap sahabat baik cuma masing-masing fokus terhadap peperiksaan itu. Memanglah waktu bermain sudah berkurang apalagi berpoya-poya. Orang lain syok syok di padang atau mandi manda di sungai saya pula mengadap buku. Kadang-kadang rasa terpencil pun timbul. Saya tidak menyesal. Dan saya dan sahabat baik saya itu akhirnya mencatat keputusan memberangsangkan, bukanlah yang terbaik, top above the top tapi top 10 juga mangkalitu, bahkan berjaya menggrab keputusan terbaik subjek...

Pelajar-pelajar
Jangan takut untuk menjadi diri anda. Percayalah kepada diri anda. Be yourself. Motivate yourself. Be focus. Your future is in your hand. Semuanya di tangan anda. Kalau bukan kau siapa lagi!

I wish you ALL THE BEST. MAY GOD BLESS YOU ALWAYS. Amen.

26.10.2013


No comments:

Post a Comment

Terima kasih.

Pre-university blog