Monday, April 15, 2013

Gift, history & mystery

Pelajar prauniversiti dingatkan sekali lagi agar menerapkan ciri-ciri kendiri yang pantas untuk ditiru oleh murid-murid di tingkatan 1 hingga tingkatan 5. Perkara ini ditegaskan semula oleh En. Sillis Stimin dan Penyelaras Hal Ehwal Pelajar prauniversiti En. Larry Charles semasa berucap dalam perhimpunan rasmi prauniversiti, pagi tadi. 

Sementara itu, dalam perkongsian profesionalnnya En. Francis Philip menkankan tiga perkara penting dalam kehidupan seseorang. Tiga perkara itu ialah 'history', gift dan mystery. Anugerah sebenarnya wujud dalam diri soetiap orang. Nyawa dan sedang bernyawa adalah anugerah terbesar. Sedang melanjutkan pelajaran di prauniversiti juga adalah anugerah. Begitu juga dengan kemudahan-kemudahan yang dikecapi. Begitu juga doengan keamanan yang dinikmati pada masa kini. Kecantikan dan kesihatan pula adalah ift yang setiap individu inginkan. 

History adalah perkara yang tela b erlalu. Ia tidak mungkin ditarik balik! Tetapi history yang tidak baik danmenyakitkan hati boleh diubah. Kerana itula setiap insan diberi anugerahuntuk meneruskan kehidupan yang lebih baik. 

Mystery adalah sesuatu yang skan datang. Apakah kejadian pada masa hadapan adalah suatu mystery..

Mystery itulah yang wajar kita tentukan hala tuju dan ciri-cirinya. Apa yang kamu fikirkan adalah apa yang akan kamu jadi...uruskanlah gift, history dan mystery dengan baik.

Toi gia?

By Kombura

No comments:

Post a Comment

Terima kasih.

Pre-university blog