Program Pengucapan Awam (Jun - Oktober 2014): Dapatan
Syabas dan tahniah diucapkan kepada para pelajar yang berjaya menyampaikan PA pada musim pertama ini.
Antara dapatan daripada program ini ialah:
1. Bakat kepimpinan pelajar diketengahkan/Diasah
Program ini berjaya mengetengahkan lagi bakat kepimpinan dalam kalangan pelajar di samping memberi peluang kepada pelajar yang masih kurang menonjol dan kurang keyakinan untuk meningkatkan keyakinan dan keberanian diri masing-masing. Pelajar yang sudah dikenali sebagai pelajar yang agak berkaliber dapat membuktikan dan mengesahkan tanggapan tersebut. Bakat ini turut dapat dikenalpasti dalam kalangan penyampai/pelajar yang sebelum ini kurang dikenali dan belum terdedah akan kepimpinannya. Bakat kepimpinan ini dapat digambarkan oleh kemampuan pelajar menyediakan bahan PA dan melalui penyampaiannya.
2. Perkongsian idea dan maklumat
Pada musim pertama program ini, pelajar diberi kebebasan memilih tema atau topik yang akan disampaikan. Walau bagaimanapun, pelajar diingatkan untuk memilih topik yang tidak mengganggu atau menjejaskan keharmonian, menyalahi etika dan bertentangan dengan peraturan sekolah, dasar atau undang-undang negara. Didapati bahawa penyampai telah dapat mengongsikan maklumat yang mungkin tidak dapat diperolehi atau tidak sempat dibaca jika tidak disampaikan dalam program ini.
3. Reaksi pelajar
Didapati para pelajar tidak menghadapi masalah sekiranya diminta atau dipilih untuk menyampaikan pengucapan awam. Malah, pelajar teruja untuk terpilih sebagai penyampai.
4. Reaksi umum
Penyampai yang diminta menyampaikan pengucapan awam tidak semestinya dari kalangan pelajar yang sedia berbakat atau pelajar yang biasa dengan pengucapan, berani bersuara, berani berada di hadapan umum dan sebagainya. Oleh yang demikian, tidak semua peserta dapat menyampaikan pengucapan awam dengan cukup menarik, mengujakan dan memenuhi ekspektasi audiens. Ini menyebabkan timbul komen membina bahkan komen negatif terhadap program ini.
5. Pelaksanaan
Secara keseluruhannya, program ini telah dapat dilaksanakan dengan agak lancar. Secara keseluruhannya, program ini juga telah dapat mencapai objektif yang digariskan. Program ini ditamatkan pada bulan Oktober untuk memberi ruang kepada pelajar menghadapi peperiksaan akhir penggal. Program ini juga ditangguhkan pada masa itu untuk memberi laluan kepada pelajar bersedia dan melaksanakan Program Forum Pengajian Am (program peningkatan dan pemantapan akademik P.Am di bawah kendalian Puan Jane Midianah).
Dapatan keseluruhan
Secara keseluruhannya program Pengucapan Awam ini memberi impak positif terutama kepada pesertanya. Didapati juga program ini mendapat sambutan positif daripada pelajar mahupun para pensyarah.
Intensif dan Penghargaan
Pelajar yang telah berjaya menyampaikan pengucapan awam telah diberi insentif atau saguhati hasil tajaan pensyarah.
Cadangan
1. Program pengucapan awam ini wajar diteruskan pada musim-musim seterusnya.
2. Pelajar prauniversiti dicadangkan juga untuk menyampaikan pengucapan awam dalam perhimpunan rasmi aliran perdana (tingkatan 1 - tingkatan 5)
3. Penamahbaikan dari semasa ke semasa.
Sekian.
JENIUS GADIMAN
8.1.2014
Segala komen boleh disampaikan kepada En. Jenius Gadiman atau PK Prauniversiti.
Pelajar pertama akan melaksanakan pengucapan awamnya pada 25 Jun 2013 (Selasa) semasa perhimpunan rasmi praunversiti. Pelajar dipilih secara cabutan nama dari kalangan pelajar yang belum mencapai sasaran dalam ujian lepas.
Syabas dan tahniah diucapkan kepada para pelajar yang berjaya menyampaikan PA pada musim pertama ini.
Antara dapatan daripada program ini ialah:
1. Bakat kepimpinan pelajar diketengahkan/Diasah
Program ini berjaya mengetengahkan lagi bakat kepimpinan dalam kalangan pelajar di samping memberi peluang kepada pelajar yang masih kurang menonjol dan kurang keyakinan untuk meningkatkan keyakinan dan keberanian diri masing-masing. Pelajar yang sudah dikenali sebagai pelajar yang agak berkaliber dapat membuktikan dan mengesahkan tanggapan tersebut. Bakat ini turut dapat dikenalpasti dalam kalangan penyampai/pelajar yang sebelum ini kurang dikenali dan belum terdedah akan kepimpinannya. Bakat kepimpinan ini dapat digambarkan oleh kemampuan pelajar menyediakan bahan PA dan melalui penyampaiannya.
2. Perkongsian idea dan maklumat
Pada musim pertama program ini, pelajar diberi kebebasan memilih tema atau topik yang akan disampaikan. Walau bagaimanapun, pelajar diingatkan untuk memilih topik yang tidak mengganggu atau menjejaskan keharmonian, menyalahi etika dan bertentangan dengan peraturan sekolah, dasar atau undang-undang negara. Didapati bahawa penyampai telah dapat mengongsikan maklumat yang mungkin tidak dapat diperolehi atau tidak sempat dibaca jika tidak disampaikan dalam program ini.
3. Reaksi pelajar
Didapati para pelajar tidak menghadapi masalah sekiranya diminta atau dipilih untuk menyampaikan pengucapan awam. Malah, pelajar teruja untuk terpilih sebagai penyampai.
4. Reaksi umum
Penyampai yang diminta menyampaikan pengucapan awam tidak semestinya dari kalangan pelajar yang sedia berbakat atau pelajar yang biasa dengan pengucapan, berani bersuara, berani berada di hadapan umum dan sebagainya. Oleh yang demikian, tidak semua peserta dapat menyampaikan pengucapan awam dengan cukup menarik, mengujakan dan memenuhi ekspektasi audiens. Ini menyebabkan timbul komen membina bahkan komen negatif terhadap program ini.
5. Pelaksanaan
Secara keseluruhannya, program ini telah dapat dilaksanakan dengan agak lancar. Secara keseluruhannya, program ini juga telah dapat mencapai objektif yang digariskan. Program ini ditamatkan pada bulan Oktober untuk memberi ruang kepada pelajar menghadapi peperiksaan akhir penggal. Program ini juga ditangguhkan pada masa itu untuk memberi laluan kepada pelajar bersedia dan melaksanakan Program Forum Pengajian Am (program peningkatan dan pemantapan akademik P.Am di bawah kendalian Puan Jane Midianah).
Dapatan keseluruhan
Secara keseluruhannya program Pengucapan Awam ini memberi impak positif terutama kepada pesertanya. Didapati juga program ini mendapat sambutan positif daripada pelajar mahupun para pensyarah.
Intensif dan Penghargaan
Pelajar yang telah berjaya menyampaikan pengucapan awam telah diberi insentif atau saguhati hasil tajaan pensyarah.
Cadangan
1. Program pengucapan awam ini wajar diteruskan pada musim-musim seterusnya.
2. Pelajar prauniversiti dicadangkan juga untuk menyampaikan pengucapan awam dalam perhimpunan rasmi aliran perdana (tingkatan 1 - tingkatan 5)
3. Penamahbaikan dari semasa ke semasa.
Sekian.
JENIUS GADIMAN
8.1.2014
Segala komen boleh disampaikan kepada En. Jenius Gadiman atau PK Prauniversiti.
10 Things
10 easy ways to improve your public speaking
By Jack Wallen | June 18, 2009, 10:03 AM PDT
In the business world, speaking effectively is a must. Whether you are going on an interview, asking your boss for a raise (or a bigger budget), selling your product to bidders/purchasers, speaking with clients, giving a presentation, or rallying the troops for a long-haul network upgrade, you are going to need to be at your best with public speaking. Problem is, most schools don’t really give you much in the way of training for public speaking. That’s where I come in.
You may not know this, but I was an actor for a long, long time. I did Broadway, some films (nothing to mention), a LOT of theatre, and even taught at a couple of universities. So I know my way around speaking. And I know how to make speaking easier for those who look at standing up in front of a crowd (or sitting in front a prospective boss) as a nightmare made real. Here are 10 simple ways to make that nightmare more a dream.
Note: This article is also available as a PDF download.
1: Prepare
You have to know your material. And I’m not just talking about memorizing words and facts. I mean really KNOW your material. You can’t predict what is going to happen that might cause you to get sidetracked. Murphy’s Law dictates that something will happen. And when it does, it’s best to know where you are. That’s when a little acting trick will come in handy.
When you have a large script to memorize, the best way to do it is in chunks. But not just any chunk. It’s best to make a chunk all related material. For example: You’re giving a presentation on why your company should migrate to open source software. You could have five different chunks to your speech: Intro to open source, Cost savings, Security, Reliability, Ease of use. With each of those chunks, you’ll have certain bits of information to know. But always know the names of those chunks. So when/if you get lost, you at least know which chunk you are on. If you know the information within that chunk well enough, you can get back on track.
This has helped me a number of times on stage. If I know the gist of a scene and I get lost, at least I know what the scene is about, so eventually I can right that ship. If I have no idea what the scene is about, I’ll never get that scene righted. Same thing with a speech. If you memorize just a big blurb of stuff and you don’t break it down, you’ll be lost in a sea of information if you lose your bearings. If you get lost within a chunk, that sea becomes a lake and you can find your way back to shore fairly easily. Know your material!
2: Rehearse correctly
Most people don’t realize this, but nerves have a serious effect on how you speak in front of people. Nearly everyone who gets nervous when speaking in front of people will speak faster than they normally would. This can lead to you not being understood and most certainly seeming nervous. (Pitting out that button-down? Shame!). To avoid this pitfall, rehearse your speech more slowly than you would normally. That doesn’t mean speeeeeeaaaak verrrrrrrry slooooooowly. That means just be more at ease and relaxed when you rehearse. That way, when the nerves kick in, you will most likely be speaking at a normal pace.
3: Hydrate yourself
Most would think this a crazy thing to do before speaking. But you know why so many speakers keep water with them when they speak? Nerves dry up your mouth. And when your mouth dries up, you will have a harder time articulating your thoughts. To that end, make sure you drink plenty of water before and during your speech. Now this doesn’t mean down it like you’ve not had water to your lips in days. If you do that, you’ll most certainly need to pause in the middle of your speech to visit the bathroom. Either that or you’ll REALLY embarrass yourself.
4: Relax before you go on
This is another one of those tactics that most people don’t think will work. It does. One of an actor’s biggest jobs is finding jobs. To find jobs as an actor you have to audition. Auditioning is one of the single most nerve wracking things you will ever do. I quickly discovered that if I relax before I go on, my nerves just ease away. But how does one relax? By not obsessing over what you are about to do. If you go over and over your speech before you go on, you will be in a constant state of reminding yourself that you are about to make yourself nervous. Instead, do something to get your mind off what you are about to do. Two activities did the trick for me: Reading a book or playing a video game. It’s pretty easy these days to pack a PSP, DS, Kindle, or paperback with you. Do this and take advantage of the time before you go on. Your heart rate will thank you for it.
5: Rest well
The night before you are going on the biggest interview of your life, don’t go out and paint the town the color of the hangover you’ll have the next morning. Instead, relax, go to the gym, catch a movie, read, or anything that is going to help you get a good night’s sleep. And that doesn’t mean medicate yourself to get those 40 winks. If you do, you’ll wake up feeling worse than if you hadn’t slept.
6: Dress to impress
During my 20 years as an actor, I probably had just a handful of outfits I would wear during auditions. There are two reasons for this: Superstition and looks. When an outfit seemed to help me get a gig, I would use it more than not. But how does this really help? You choose a speaking, interviewing, rallying outfit that makes you look good (both to yourself and others) — and when you feel like you look good, your confidence will soar. So don’t just settle on your usual khakis and oxford. Bring in the help of that significant other to help you find just the right look that makes you KNOW you look good. The confidence you gain by this will greatly improve your speaking.
7: Articulate
Have you ever listened to someone speak who was hard to understand? What do you do after a while? You tune them out. You find them uninteresting and assume they’re not really knowledgeable about their subject. You can be the most brilliant person alive, but if your audience can’t understand you, you will lose them. There are exceptions to this (think Stephen Hawking), but for the most part, speakers who articulate are thought of much more highly than those who don’t.
8: Be heard
This goes hand in hand with number 7. If you can’t be heard, you won’t be heard. If you have a softer voice, you know you’re going to have trouble. And most people tend to speak more softly when they’re speaking in front of a crowd. (Again, nerves can do many things.) Here’s a way to help you out with this. When you rehearse your speech, do it in front of someone but have them stand in the back of the room. Make sure they let you know if you can’t be heard. You can even make a game of it by giving them a nerf gun (hearken back to the ’90s dot-com days) and have them shoot you when they can’t hear you.
9: Warm up
Your voice is like any other muscle in your body: You use it cold and it won’t work well. If you roll out of bed, get dressed, drink your coffee, and go give your speech, you’re going to have issues. Instead, make sure your vocal muscles are ready to work. When you give speeches, you are speaking for much longer periods at a time than you normally do. If you don’t prepare yourself you can wind up with a sore throat (or sounding like you just smoked a carton). Two of the best ways to warm your voice up are by humming (single low- to midrange tones are best or simple melodies or scales) and by doing tongue twisters. If you need a good tongue twister to really get yourself ready try “The big black bug bled blue-black blood.” Repeat that for a while and you’ll be ready to knock ‘em over!
10: Don’t fill the void
How many times have you heard a speaker or interviewed someone for a job only to turn them off because they filled the space between thoughts with sounds or words? You know what I’m… ummmm… talking… ummmm… about. Right? This sounds horribly unprofessional. Instead of filling your voids with grunts, groans, and signs of weakness, fill them with thought-filled, connected silence. Believe it or not, those pauses aren’t as long as you think. And when your audience (be it a single person or a crowd) sees that you are still connected to them, even between thoughts, you will keep their rapt attention. In other words, don’t drift off with ummmm… errrr… uhhhh… eeeee…sounds or words between your thoughts. Hold your listeners’ attention with silence as you continue to press forward.
What works for you?
These 10 simple tips will take your public speaking leaps and bounds beyond where it is now. Do you have a trick that helps you before you speak or interview for a job? If so, share it with us.
2.7.2013, Kampus Prauniversiti SMK Tambunan:- Pengucapan Awam kali ke-2 disampaikan oleh adik Fedreo Philip dari Senior 1. Tajuk: "Dilema Pelajar Prauniversiti". Intipati ucapannya antaranya mendedahkan dilema dan kemelut pelajar prauniversiti sama ada meneruskan pengajian dalam Tingkatan 6 (Prauniversiti) ataupun menceburi bidang lain. Menyertai latihan-latihan yang disediakan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) adalah antara pilihan popular dalam kalangan pelajar prauniversiti senior mahupun junior. Terdapat juga pelajar yang mengalih bidang pengajian ke institusi-institusi perguruan, kejururawatan dan politeknik.
Satu implikasi kurang baik apabila pelajar berada dalam dilema ini ialah mereka tidak dapat menumpukan sepenuhnya perhatian terhadap pelajaran. Pada masa yang sama, mereka masih 'duduk' di kampus prauniversiti kerana belum atau masih gagal mendapat tempat di luar sana sungguhpun telah menghadiri pelbagai temuduga.
Mungkinkah dilema ini menjadi salah satu faktor ketidakmenjadian pelajar dalam peperiksaan peringkat sekolah mahupun peringkat kebangsaan (STPM)?
Menurut Fedreo, pelajar wajar menumpukan sepenuhnya fokus terhadap pengajian. Jika tidak, mereka sendiri yang akan rugi....
Kombura Discovery:
Fokus. Fokus. Fokus.
Ist Public Speaking (Prescilla ALbetus, Senior 3)
by: Jenius Gadiman
Program: Pengucapan Awam (Public Speaking) Kampus SMK Tambunan
Pengenalan
Program ini merupakan satu program penyampaian dan perkongsian ilmu pengetahuan dalam kalangan pelajar prauniversiti kampus SMK Tambunan. Program ini sejajar dengan matlamat prauniversiti untuk menjadi satu institusi yang bertaraf tinggi dan mampu melahirkan insan yang berinovatif, berdaya saing dan berkeperibadian tinggi. Pada akhirnya, program ini dapat membantu pihak prauniversiti dalam menjana modal insan berkualiti dan laku di pasaran (bidang kerjaya mahupun untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi).
Matlamat
Melahirkan modal insan berkualiti iaitu berketrampilan tinggi, menunjukkan ciri-ciri kepemimpinan dan mampu bersaing serta mengetengahkan diri dalam apa jua bidang yang diceburi selepas menamatkan pengajian di kampus prauniversiti SMK Tambunan; seterusnya dapat meningkatkan lagi martabat kampus prauniversiti SMK Tambunan.
Objektif
Diharapkan program ini dapat,
Menerapkan dan meningkatkan tahap keyakinan diri.
Menerapkan ciri-ciri kepemimpinan dalam kalangan pelajar.
Meningkatkan sahsiah diri dan akademik.
Mengasah bakat sedia ada.
Menjadi tempat atau kaedah penyampaian dan perkongsian ilmu pengetahuan dalam kalangan pelajar praunversiti.
Mekanisme/Kaedah Pelaksanaan
Program ini akan dijalankan pada setiap kali perhimpunan rasmi prauniversiti. Pada peringkat seterusnya nanti, pelajar akan menjalankan ‘pengucapan awam’ ini di perhimpunan rasmi murid-murid aliran perdana. Pada suatu masa, pelajar mungkin boleh menyampaikan ‘pengucapan awam’ pada setiap hari persekolahan termasuk dalam perhimpunan harian aliran perdana.
1. Tema (topik umum) mingguan/bulanan disediakan oleh pihak prauniversiti.
2. Topik khusus ditentukan oleh pelajar.
3. Kandungan/Isi ucapan dibuat sendiri oleh pelajar.
4. Masa penyampaian ialah 5 hingga 7 minit sahaja (pelajar bertanggungjawab melakukan rehearsal sendiri agar dapat menepati masa yang diperuntukkan).
5. Tidak perlu penggunaan LCD. Pelajar boleh membawa kad/nota kecil untuk melihat poin utama.
6. Kaedah pemilihan pelajar untuk menyampaikan ucapan:
a. Permintaan oleh pelajar (sukarela), atau
b. Pelajar yang tidak mencapai sasaran dalam sesuatu kuiz, ujian dan sebagainya (denda akademik), atau
c. Mengikut kelas.
7. Sekiranya terdapat lebih seorang pelajar, maka penyampai boleh ditentukan melalui undian/cabutan nama. Cabutan/Undian boleh dijalankan sebelum atau pada hari perhimpunan rasmi dijalankan.
8. Hadiah/Insentif boleh diberikan sama ada menggunakan dana sekolah mahupun inisiatif pensyarah (menaja insentif – wang tunai, baucar, alat tulis, gadget, dsb.)
Sebagai permulaan, program ini akan dikendalikan sebagai satu ‘denda akademik’ di bawah Jabatan Pengajian Am dan dikendalikan oleh En. Jenius Gadiman. Kelas yang terlibat ialah Prauniversiti Senior 1, Senior 3 dan Junior 1.
Pelajar pertama akan melaksanakan pengucapan awamnya pada 25 Jun 2013 (Selasa) semasa perhimpunan rasmi praunversiti. Pelajar dipilih secara cabutan nama dari kalangan pelajar yang belum mencapai sasaran dalam ujian lepas.
Penilaian
Evaluasi akan dilakukan pada penghujung semester ini untuk menilai keberkesanan program ini.
Diharapkan agar program ini dapat mencapai objektif dan matlamat yang telah dinyatakan.
Sekian.
Disediakan oleh,
(En. Jenius Gadiman)
Pensyarah
Jabatan Pengajian Am
Kampus Prauniversiti SMK Tambunan, Sabah. Tarikh: 26.6.2013
No comments:
Post a Comment
Terima kasih.